Hva er Kommunikologi

Definisjoner

  1. Kommunikologi er studiet av struktur og dynamikk i kommunikasjon og forandring; når all adferd/beteende og opplevelse er valgt, definert, beskrevet og forstått – som kommunikasjon.
  2. Studiet av det som er felles/gemensamt i forandrings-/utviklingsprosesser. Direkte oversatt betyr kommunikologi studiet av det som er felles/gemensamt.

Den type fagutvikling som ligger til grunn kan best betegnes som Komparativ forskning, og innebærer:

  • Sammenlignende studium av utøvere, metoder, teorier, forskning etc. innen og mellom ulike fag og felter. Sammenfatning av store mengder informasjon, kunnskap, kompetanse, begreper etc for
  • Identifisering, tydeliggjøring og tilgjengeliggjøring av «hovednøkler» – de virksomme ingredienser I Kommunikasjon og Forandring – og
  • Utprøving av potensielle «nøkler».

Resultat

  • Ny tverrfaglig meta-disiplin: Kommunikologi©
  • Utdannelse frem til Tverr-faglig/-Disciplinär Meta-Kompetanse©

Feltet, materialet og kompetansen er tverrfaglig fordi «nøklene» er gyldige

  • på tvers av fag og felter og
  • på ulike system-nivåer (individ, relasjon, gruppe, organisasjon etc).

Meta-Kompetanse henspeiler på to forhold:

  • Sammenfatning av store mengder fagkunnskap –
  • Kompetanse i kompetanse

Parametrene i materialet er samtidig:

  • Redskaper for å gjøre kvalifisert forandringsarbeid
  • Filter for å gjenkjenne «nøkler», kommunikologisk analyse
  • Tverrfaglig språk for å beskrive og
  • Kvalitets-kriterier for å evaluere

Dette innebærer at:

  • kunnskaps-grunnlaget for utdannelsen er meget omfattende
  • materialet i utdannelsen er komprimert – og
  • anvendelsesmulighetene store og anvendelsesområdene mange:
    • alle kontekster, og alle systemnivå – «any human activity» – hvor man kan beskrive målene som «Forandring» og midlene som «Kommunikasjon».

Kunnskapsunderlag:

Faghistorisk bygger den nye disiplinen på lange og anerkjente akademiske tradisjoner: kommunikasjonstradisjonen generelt (inkludert systemisk tenkning) og – siden 1950-tallet – spesiellt Gregory Bateson og Palo Alto-skolen.

Jorunn Sjøbakken og Truls Fleiner: flerfaglige utdannelser innen sosialvitenskaplige og adferdsvitenskaplige disiplener, og lang praksis fra flerdisiplinære team. Fagutvikling siden 1970-tallet; sammenfatning og klassifikasjon av fagkunnskap, er blant annet inspirert av Batesons tverrfaglige ambisjon og John Grinders kompetanseforskning siden tidlig 1970-tall.

Resultatet av alt dette – sammenlingnet med systemisk hjerneforskning a la Matti Bergstrøm – viser seg å passe sammen som «hånd i handske».

Dette tilsammen representerer tydelige konturer av et nytt paradigme – med hensyn til både konkret tverrfaglighet og tilnærming til forskning og praksis forøvrig.

🇬🇧 English version